onsdag, februar 27, 2008

Kontrakt med Danmark og skolestart

Så er der styr på det hele. Konen starter i sprogskole i morgen - hun starter på et hold der har været i gang i 8 uger - så hun skal godt nok hænge i - men dansk er heller ikke nyt for hende - har før gået 4 måneder i sprogskole i Odense. På hendes hold er de fleste tyskere - der er stor "import" af læger, sygeplejerske osv. fra Tyskland her i Sønderjylland - de kan ikke skaffe danskere nok. Der er dog også en kineser - hende kineseren så rigtig glad ud da konen blev introduceret - endelig en lidelsesfælde fra samme land.

I dag fik konen også skrevet kontrakt med Danmark - intergrationskontrakt med det danske samfund. Så nu fanger bordet - hun har skrevet under på at hun ikke må slå hendes ægteviede - godt for mig - ha, ha, ha - ikke at der er meget brug for den - men dejligt at have i baghånden. Der var også en hel del andre ting hun skulle skrive under på at hun forstår - blandt andet at i Danmark er mænd og kvinder lige (den er nok myntet på folk med en muslimsk baggrund vil jeg tro). Og så skal hun til opfølgning hver 3. måned. Og hun må kun have 15% fravær til dansk undervisningen - eller risikerer hun ikke at kunne få permanent opholdstilladelse. Sådan - der er godt nok kommet striksere regler i DK.

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

Spændende, mon ikke konen klarer skærene, dejligt for hende med en alieret - så kan de måske tøse fnidre lidt på kinesisk i frikvarteret:) må da trods aalt være rart at kunne tale sit hjemlands vemodige sprog bare ind i mellem!!!
God tur hvis jeg ikke når forbi inden du stikker af!

Claus sagde ...

Altid rart med en at "fnidre" med - hun så dog ud til at være af en noget ældre model end konen
Og tak for "god tur" på forhånd

Anonym sagde ...

Den med ikke at måtte slå ser min kone stort på. jeg får skylden for alt og afstraffes så med nogle flade.

Bare som eksempel har jeg fået dummedask fordi konen slog fingeren, mens jeg var i nærheden, og hvem er så bedre til at afreagere på?

Heldigvis slår hun ikke så hårdt, og også kun i sjov :-)

Anonym sagde ...

Ps.: Den 3 månedlige opfølgning klares her i Aalborg via et brev der siger man skal kontakte vejlederen "hvis der er noget". Det er til at overkomme. Ved ikke om det er sådan det foregår hos jer, men du kan da håbe. :-)

Claus sagde ...

Heldigvis har konen det ikke med at uddele flade, men tilgengæld kan der komme nogle særdeles kraftige verbale lussinger ind i mellem, også når hun f.x. slår fingeren og jeg er i nærheden. Så må man stå for skud.
Mine to niecer (7 & 10) var med os i sommerhuset i vinterferien og blev noget chokkerede over nogle af konens udbrud - de var sikker på at nu væltede hele himlen ned over mig. Vi måtte så bare forklare dem at det var bare kineseren der snakkede og at de ikke skulle tage det så tungt - det var meget normalt. De er jo vant til derhjemme at stemme kun hæves når det er rigtigt meget galt.
Jeg vil da lige sige til konen den med brevet - hun kan evt. foreslå det næste gang. Faktisk var hende socialrådgiveren så meget oppe på dubberne at hun bestilte en oversætter til næste gang - jeg kan jo af gode grunde ikke komme med (er ude og sejle) - hey - konens engelsk er helt OK - men hun insisterede og man skal jo altid holde de myndigheder glade og snakke dem efter munden (ups - der kom kineseren op i mig igen)

Anonym sagde ...

Vi havde også tolk med en gang, og det var nu en god ide. Jeg kunne godt have gebrokket mig igennem, men jeg synes, at jeg skyldte konen og rådgiveren at vise at jeg ikke sad og fuskede noget vedr. konens fremtid :-)

Jeg fik for øvrigt også gjort rådgiveren ret bleg da jeg sagde til konen at "nu hun skrev under på integrationskontraktet måtte hun ikke slå mig mere". Rådgiveren havde nul humor, og fattede den ikke og hørte så oven i købet forkert. Så hun troede at jeg havde slået hende tidligere, og sagde forfærdet: "Har han slået dig?" eller lignende. Det på trods af at konen grinede over hele hovedet. Amen altså... Kom nu med lidt humor der.

Så vær forsigtig Claus :-)

Claus sagde ...

Ok - jeg kom faktisk med den samme kommentar da jeg læste kontrakten igennem - konen havde allerede fået før (på kinesisk - den udgave kunne jeg ikke læse). Men hende rådgiveren havde humor og grinte med - så vi kom ikke ud i noget skidt der.

Anonym sagde ...

Ligestilling og det med ikke at slå burde være noget de indfødte skrev under på - hilsen muslimen der har set for mange danske mænd tæske deres danske / thailandske koner

Claus sagde ...

Point taken og der vil jeg faktisk give dig ret min kære ven - der er desværre alt for mange danske mænd der ikke behandler deres udenlandske konen godt nok.Heldigvis er der også mange der behandler dem rigtigt godt og de har det dejligt sammen.