lørdag, februar 02, 2008

Hygiejne

Det er "sjovt" at komme hjem til Danmark efter 9 år og så blive kastet ud i det danske samfund. Hygiejne problematikken har vi fået helt ind på kroppen. Vi var i Sabrinas nye børnehave i torsdags. Mange børn (over nomeringen), lidt rigelidt nedslidte faciliteter, flinke pædagoer, dejlig legeplads med masser af mudder. Sabrina var ret interresseret i legepladsen - konen var nærmest skrækslagen. I Kina kommer børnenene i børnehaven IKKE ud og det bliver IKKE beskidte. Her er det stik modsat - jeg havde forberedt hende - men da hun så det med egne øjne - øjnene rullede rundt - men hun sagde ikke noget - det var hun for rystet til. Lidt af et kulturchok at få -og jeg kan allerede se det for mig når Sabrina første gang har været udenfor og har rullet sig i mudderet og hendes tøj er helt beskidt - det går helt galt - det bliver lidt svært for konen i starten - Sabrina på den anden side bliver sikkert ufattelig glad - tænk - at man kan få lov til at lege som man vil og blive beskidt - jeg ser faktisk for mit indre øje Sabrina stående og tænke - det er da for beskidt - det kan man da ikke - men da hun er et barn og da de andre gør det, er jeg sikker på hun også hopper ud i det. Fint - det er det jeg længe har ønsket at hun fik lov til.

Men der var et problem - hygiejnen (rengøringen) - der var godt nok noget rigelidt beskidt i børnehaven (læs: meget beskidt). Vi sagde ikke noget (konens øjne rullede igen), men det behøvede vi heller ikke - pædagoen undskyldte og forklarede om Sparedanmark - de var kun normeret til 2 timers rengøring om dagen - for som i alle offentlige institutioner er det der man sparer. Min søster (sygeplejerske) kommenterede at det ikke kun er der - også på sygehusene er der møjbeskidt.

En sur smiley til rengøringen

Samtidigt kunne vi i avisen i går læse at det lokale slagteri var blevet lukket ned af levnedsmiddelkontrollen i 5 kvarter først i januar - efter at have gennemgået det hele i 5 timer fandt de noget - jeg har arbejdet på det slagteri (da jeg var ung) og så stort er det altså ikke - så hvis det tog dem 5 timer at finde noget var det udelukkende fordi de ville finde noget, og det var også en lille bitte bagatel, som jeg ikke vil regne for et problem, de lukkede produktionen på. Fundstændingt overkill - nu kommer jeg naturligvis også fra Kina - der er fødevare hygiejnen meget lavere end her, men det kan altså også blive for meget. Slagteriet er et privat firma og myndighederne er hårde ved dem - på den anden hånd skærer de samme myndigheder så meget ned på institutionerne og hospitalerne at de ikke kan få gjort ordentligt rent - tro fan... at folk bliver syge i Danmark. Ingen bakterier fra maden (giver modstanddygtighed) og en aller helve.... masse gode bakterier og andet godt i institutionerne og på hospitalerne - der hvor man burde holde det rent.


Jo - velkommen hjem til Danmark - noget af en omvæltning efter 9 år i Kina med andre prioriteringer fra samfundets side.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Et vildt skud ud fra det billede: Du drikker for meget kaffe? :-)

Claus sagde ...

Det er faktisk fra efter en aften i byen - tror det er resultatet af en Long Island Icetee og en Bloody Mary (og en hulens masse øl)- næsten gang tager jeg den gennem Photoshop først og fixer den.

Anonym sagde ...

No need.... Du ser mere hyggelig ud uden Photoshop :-)