tirsdag, februar 19, 2008

Klar til USA og lønnedgang

Jeg var en tur i den store stad idag - jeg skulle forbi Den Amerikanske Ambassade - jeg skulle lige have mit US-visa i orden (sømands visa). de var godt nok strikse - jeg havde en aftalt tid og jeg kom ikke ind og stå i kø før til den tid. Sådan! Og sikken et sikkerhedstjek - s0m en tur i lufthavnen. Og nul mobiltelefon! Nu skal jeg bare vente på mit pas - det kommer om en uge - så er det i orden.

Lige nu ser det ud til at jeg skal påmønstre i USA omkring 1. marts - så dagene med familien lakker mod ende - så venter 3 familieløse måneder derude. Var forbi rederiets hovedkontor i dag også - fik afklaret en del spørgsmål og så fik jeg langt om længe underskrevet min nye kontrakt. Da vi alligevel var igang nævnte jeg lige til hende fra HR at hun vist havde lavet en fejl - den anciennitet hun havde regnet ud var forkert - jeg mente at have meget mere og jeg havde ret - den var dobbelt så stor - men min stillings anciennitet regnede hun så til at være lavere - så hun skar sgu lige i lønnen - øv - jeg skulle have holdt min mund - men skaden var sket og det var mig der åbnede ballet - men stadigt øv!

Jeg skal ud og sejle i tankskibe - jeg skal ud på R.. (ingen nævnt - ingen genkendt - kun for indforståede) - det har jeg selv bedt om. Skibet sejler en del på Afrika - det eneste kontinent jeg aldrig har besøgt - så det glæder jeg mig til. Og så i hele 3 måneder - føj for den - men det er også en engangs forteelse - derefter er det kun 10 uger ude af gange (og 10 uger hjemme på ferie - med fuld løn)

5 kommentarer:

Susan sagde ...

Hvis du er saa heldig som vi var, saa har du dit pas paa fredag.

Vi var paa ambassaden torsdag og loerdag havde vi vores pas igen :-)

Sikkerhedschecket er sjovt, de var saa sure da vi skulle igennem. Jeg tog jo jakken af, for det skal man i lufthavnen, fik af vide at det skulle jeg ikke - jeg sagde saa ... aahh det er jeg bare saa vant til i lufthavnen. "Det her er den Amerikanske Ambassade det er ikke en lufthavn!!!" sagt yderst hoejtideligt - jeg kunne naesten ikke lade vaere med at grine lidt af ham, han foelte sig meget meget betydningsfuld :-)

Claus sagde ...

Åh ja - de vagter tror vikelig de er noget - måske fordi at det mange andre lande er en Mariner der står der i stedet for dem - så de tror sikkert de er lige så seje (ha, ha, ha).
Og faktisk har jeg slået jeres tid - 23 timer gik der fra jeg aflevere ansøgningen og til posten ringede på døren. Så det kan man da ikke beklage sig over - det kunne Danmark lære noget af. Jeg burde egentlig fortælle rederiet at jeg allerede har modtaget passet med visa, men jeg venter et par dage - de kunne jo få en skør ide og sende mig afsted før tid - uha nej.
Jeg var ellers godt sur på ambassaden og styrtede lige ind og fandt deres telefonnummer - onsdag er lukket for telefonen (godt det samme). De havde nemlig givet mig et B1/B2 visa (turist)- jeg skal have et C1/D (sømand). Så jeg satte mig ned og skrev en mail og tog så et scan af visaet - men så var det pludseligt et C1/D - jeg har fået begge visa og jeg kontrollerede det ikke - godt jeg ikke sendte den mail eller fik ringet. Huskede så bagefter at det har jeg fået før - så nu er jeg "good for entry" til 2018 - synd at passet udløber 2014

Susan sagde ...

23 timer, det er godt nok hurtigt. Man kan jo nok ikke regne med det naeste gang, det er jo ogsaa en dejlig undskyldning for at tage til Danmark udenfor ferier :-)

Dit visa gaelder vel stadig naar du har faaet nyt pas, saa skal du vel bare rejse med 2 pas eller???

Claus sagde ...

Altid dejligt med en god undskyldning. Og jeg ved faktisk ikke om jeg så bare kan tage mit gamle pas med - for selv om mit nuværende pas udløber i 2014 vil jeg gætte på at siderne er sluppet op i 2010 - der er ikke mange sider tilbage mere.

Susan sagde ...

Jeg tror det er saadan, visaet haenger jo ikke som saadan paa et bestemt pas, men paa dig og dit arbejde.

De burde lave pas med flere sider til de meget rejsende, Christians er ogsaa ved at vaere fyldt op og det udloeber i 2012 :-)