lørdag, marts 22, 2008

Stieg i Biscayen [Our Ref:EXB10154]

Stieg i Biscayen

Vi ligger og ruller derudad i Biscay Bugten - her er der næsten altid nårligt. Det passede med at da vi passede Cap Finistere (Nordenden af Portugal) så kom det dårlige vejr og der høje sø. Så det var en rullende nat i køjen.

Jeg fik ikke sovet meget i nat - jeg gjorde jo en dum fejl - torsdag nat begyndte jeg på "Luftkastellet der blev sprængt" af Stieg Larsson og den skulle jeg jo lige have læst færdig - så klokken blev over 5 i morges - alt imens jeg blev smidt frem og tilbage i køjen. Lang morgenvagt her til morgen (8-12), men så var det jo godt jeg kunne krybe under dynen og sove i eftermiddags (4 timer).

Jeg havde godt nok glædet mig til afslutningen af Millennium triologien - og jeg blev ikke skuffet. Det var en af de bøger jeg havde med ombord. Ikke at jeg havde haft det behov. Vi har et ganske glimrende bebliotek ombord: over 1000 danske titler og over 300 engelske. Og da jeg kom ombord kom der også en sænding hjemmefra med næsten 50 af de nyeste titler - inklusive et par af de bøger jeg havde slæbt med hjemmefra. Men også bøger jeg havde sat på min ønskeliste til min fødselsdag (Blekingegade Banden 1+2). Så de er strøjet af listen igen. Gode bøger i øvrigt - spændende at få indsigt i hvad det var de lavede og hvad der drev dem og hvilke konsekvenser det fik - meget velskrevet.

En af fordelene ved at sejle er at man kan få læst en del - har allerede på mine knap 3 uger fået læst meget - også noget nyt for mig - havde aldrig læst Johannes Møllehave før - men det bliver ikke sidste gang - dejligt sprog - man kan næsten høre hans stemme når man læser. Når man ikke arbejder ombord - normal arbejdstid er er 8 - 14 timer om dagen - oftest 10-11 timer om dagen - går tiden med at sove, vaske sig, spise, se video, snakke, spille spil (PC, PS2, gammeldags brætspil), skrive breve, motionere og læse. Der er jo ikke så meget meget andet at lave. Der er en kok der laver maden. en steward der reder seng og gør rent, og da man bor på sin arbejdsplads tager det jo kun 1 minut at komme på arbejde - så alle de ting vi går og bøvler med derhjemme (rengøring, transporttid, afhentning af børnene i børnehaven, handle ind osv.) dem skal vi ikke bekymre os om - bare passe vores arbejde.

Vi har ombord næsten 700 videotitler (gennem skibsklubben som vi betaler til hver måned), over 100 spil (PC og PS2) og adgang til 4 PC'ere (foruden de normale kontor PC'ere) - men ingen internet - kun e-mail. Der kommer nyheder hver dag på dansk, rumænsk, filipinsk, færøsk osv.. Vi får Politiken Weekly når det passer med posten, samt nogle søfarts magaziner, og så er der som nævnt et stor bibliotek. Der er et fint motionsrum med 2 cykler, et løbebånd (med tilhørende video og tv), brodtennis, bodybuilings udstyr, brætfodbold, bob mm. Så det er jo ikke så ringe endda - og så skal man jo lige huske 10 måneder ude og 10 måneder hjemme (ferie)!

Ingen kommentarer: