fredag, marts 14, 2008

Ringe hjem og beslutninger [Our Ref:EXA20196]

Uha - det var dejligt i aftes at snakke med konen - jeg ringede hjem over satelittelefonen. Forbindelsen var dårlig, men det betød nu ikke så meget - hvor jeg bare nød at snakke med hende. Det hjalp da en smule på afsagnet, men det nager - det nager meget. Og der var naturligvis meget at snakke om - alle de dagligdags ting som man nu støder på derhjemme.
Det er ved at være den tid, hvor konen skal til eksamen og skal beslutte sig til hvilken linie hun vil følge på hendes dansk kursus - skal hun tage den normale, hvor man lære sproget og kan klare sig blandt normale danskere (for de indviede er det 2.1) eller skal hun tage den sværre for dem der vil bruge sproget skriftligt også og satser på at uddanne sig videre bagefter (3.1). Hun har lidt af et problem - hun skal nemlig være fraværende i en uge lige før eksamen (del-eksamen) - min Mor bliver 60 og hele familien (undtagen selvfølgelig lille mig) er inviteret til Disneyland og til Paris i en uge. Men hun knokler jo derudad og det går nok. Men hun går i al fald efter den sværre - lige nu er planen at hun vil tage en Handelsskole Eksamen efter at danskkurset er overstået. Og det støtter jeg hende helt i - bare ærgeligt jeg ikke kan være derhjemme og hjælpe hende.
Og for at det ikke skal være løgn skal hun også i dag starte på hendes teori undervisning til kørekortet - ikke at hun skal have undervisningen - hun skal bare bestå - men det er nok bedst hun tager teoriundervisningen - så er chancen for at bestå størrer. Hun har allerede fået et midletidet kørekort, så hun må gerne køre rundt ligeså meget som hun vil. Vi har bare ingen bil endnu, så hun må låne min Mors lille røde Fiat ind i mellem.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvis hun tror hun kan magte den svære, så tag endelig den. Det giver mange fordele når man skal ud og finde en fremtid karriere/skolevej. Min kone er også på 3eren, og selvom det er MEGET hårdt, så er det en god investering for fremtiden.

Men i den sidste ende så er det vigtigt at hun gør det hun føler sig klar til. Halvhjertede forsøg giver kun skrubler og nagende samvittighed. Så er det bedre at være glad og have lyst til at age i skole. Min kone er landet lige midt mellem, men hun har det også svært fordi hendes Engelsk er meget begrænset. At kunne engelsk giver flere fordele. Bla. det at man kan slå ord op i Engelsk-kinesisk ordbog, men også det at mange Danske ord kan genkendes med det samme så som "Weekend", "holde", "TV" osv. Det giver dog også lidt bagdele, men de er dog meget små til sammen ligning :-)

Claus sagde ...

Jeg vil give dig ret - men man skal ogsaa taenke paa fremtiden og saa laenge de har lysten gaar det - det er meget vaerre hvis de mister lysten. Og det er rigtigt at det er noget skidt det med ordbogen, men jeg gaar da ud fra at din hustru har Dansk-Kinesisk ordbog - det hjaelper en del - konen bruger den en del og jeg har - mens jeg var hjemme endnu - brugt den en del til at kunne forklare hvad jeg mente - paa dansk

En anden fordel ved at tage den svarre dansk er at saa gaar tiden og som hun siger - hun har naesten ikke haft tid til at mangle mig