mandag, marts 03, 2008

Lukke / lukke op

Det er faktisk ret sjovt at blive tvunget til at tænke over og forklare det danske sprog. Som nu en sætning som konen havde i dag: lukke op for døren. At lukke betyder jo at lukke noget, så det er faktisk meget modsigende at lukke op betyder at at åbne noget - jeg kan godt forstå at folk har problemer med at lære dansk - der er faktisk utroligt mange ord som betyder mange forskellige ting. Det er lidt af en øjenåbner at have en der skal lære dansk herhjemme - f. ex. nu det med "en" og "et" - hvordan er det nu lige reglen er - jeg ved det ikke, men jeg ved jo hvornår hvilken skal bruges! Stakkels konen - lidt af et projekt at gå i gang med: at lære dansk

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ja, det er ikke noget nemt sprog - imponerende arbejdsindsats i øvrigt - havde jeg heller ikke holdt til ret længe.

Anonym sagde ...

Det er et regulært helvede. Jeg ved godt at alle siger at "Dansk er verdens sværeste sprog og bla bla bla", men jeg er bestemt ikke blevet mere afvisende overfor ideen. Jeg får ufattelig mange spørgsmål omkring danske ord/vendinger af konen, som er svære at forklare, fordi de er så ulogiske. Integration her i landet handler ikke kun om kulturelle forskelle, for de fylder lidt når man skal lære dansk.

En ting man kan sige om dig Claus, er dog at du tog et klogt skridt og smuttede nu konen skal lære dansk. På den måde slipper du for at være ”ulønnet” sproglærer ved siden af et fuldtids arbejde :-)

Jeg har brugt ufattelig meget tid på at hjælpe konen, men det er meget i perioder. Det kan være for meget ind i mellem, for når man har haft en lang dag på jobbet er det svært at skrue begejstringen op til at bruge 1 time mere på at være dansklærer. Også selvom det er på sin plads, for det er det sgu! Det værste er dog næsten de konstante afbrydelser hen over aftenen/weekenden, når konen skal have hjælp til et par ord. Intet ondt ord om hende i den forbindelse, for det er bare sådan det passer bedst for hende, men det er godt nok stressende, at man hele tiden bliver afbrudt når man læser, ser fjernsyn eller roder med computer. Problemet er bare, at jeg har svært ved at se noget alternativ, og i den sidste ende vil man jo gerne hjælpe. Det slider dog på psyken/forholdet at skulle være på 24 timer. Men det er nu det hele værd i den sidste ende :-)

Claus sagde ...

Ja -det er svært - og især når man er kineser og ikke kan sige "r" - jeg skal godt nok tage mig i det og får brug for min tålmodighed (både til ikke at grine og til ikke at blive irriteret) - når "reol" gang på gang på gang bliver til "heol" - men det virker - vi er godt på vej allerede.

Og faktisk vil jeg give Peter lidt ret, det kan da være irriterende - men konen er nu god til at samle sammen og så bare skal have hjælp hver ½time til nogle ord - og så må man læse en del op for hende så hun kan repetere det. Og ja - jeg ved godt jeg er "heldig" ikke at skulle være hjemme hele tiden og være lærer - men på den anden side ville jeg jo gerne - det er den bedste måde at hun får det lært på - nu bor vi heldigvis hos mine forældre lige nu og hun kan få hjælp der, men efter sommeren er det meningen at vi flytter for os selv og når jeg så ikke er hjemme - så bliver det svært. Det er noget skidt!