fredag, maj 16, 2008

Verden [Our Ref:EXA11955]

Verden

Min lille verden er 172 meter lang og 27 meter bred og ligger til ankers ud for Benin i Afrika. Her er det fredeligt - vi passer vores arbejde - smutter en tur i svømmepølen til fyraften - maden bliver serveret 3 gange om dagen - der er nogen der gør rent og reder min seng hver dag - man cykler en tur i ny og næ - ser en film sammen de fleste aftener, holder turneringer i dart, bordtennis, bob, bordfodbold og skak ( The Great African Tournament) - jeg tabte forøvrigt alle mine indledende runder og er derfor ikke med i slutspillet - man har det sjovt med kollegerne, man læser en del bøger og skriver lange e-mails til konen derhjemme. Så alt i alt er det en god lille verden - der mangler bare familien - dem mangler jeg til gengæld stadigt alt for meget.

Men ude i den store vide verden ser det anderledes ud. Volden og pirateriet spreder sig i Afrika. Mad priserne har taget en himmelflugt og det skaber uro mange steder i verden. Verdensøkonomien har set meget bedre dage. Prisen på olie er stærkt stigende - jeg tør slet ikke gætte på hvad en liter benzin koster nu - da jeg tog hjemmefra i februar kunne den fåes til ca 10 kr. I det hele taget går det ikke godt mange steder. Men lige nu overstiger nu to ting alt det andet - først de stakkels mennesker i Burma som det ser ud til at deres egen regering nærmest er ligeglade med - det er da mangel på respekt over for sine medborgere sådan som de opfører sig. Det er virkelig en stor humanitær katastrofe som forværres af styrets ignorance - virkeligt noget der kan bringe afskyet op i mig. For det andet er det jordskælvet i Kina - det er jo ganske forfærdeligt også - men i det mindste tager styret det alvorligt og gør deres bedste for at hjælpe alle de stakkels folk i det jordskælvsramte område. Heldigvis har konen ikke noget familie i det område.

Så jeg må sige at verden har det ikke for godt lige nu og jeg kan derfor ikke tillade mig at brokke mig alt for meget - set i den sammenhæng er mit afsagn til familien kun et lille bitte egoistisk problem - men for mig er det dog et stort problem.

Ingen kommentarer: