mandag, april 28, 2008

[Our Ref:EXA19568]

Mit livs lys på dansk

Det er simplethen utrolig så hurtigt det er gået - jeg er vildt imponeret og igen viser det at de kinesere altså kan det med at være stædige og at lære hurtigt. Det er nu næsten 3 måneder siden vi ankom til Danmark og under 2 måneder siden at mit livs lys begyndte på danskkursus (i mellem tiden har der også været påskeferie og hun har været fraværende i en uge for at tage til Paris) - så reelt er det 1½ måned i skole. Og nu snakker vi dansk sammen - jeg ringde hjem i weekend (både lørdag og søndag) - og vi snakke dansk sammen - vildt! Det er simpelthen uroligt så god hun er blevet til dansk - og husk at jeg ikke er hjemme til at hjælpe hende - og for at det ikke skal være løgn har jeg skrevet mails til hende på dansk og hun har svaret på dansk (hendes kinesiske laptop har ikke æøå, så hun har været kreativ - har så lært hende ae, ae, oe). Det er dejlig oplevelse at kunne kommunikere med mit liv lys på dansk.

På den anden side er det også ret deprimerende. Hun har været i Danmark i 3 måneder og snakker bedre dansk end jeg efter 9 år (yes - 9 år) lærte at snakke kinesisk. Ret tankevækkende og hvem siger det mest om: hendes evner eller mine manglende (eller måske hendes engagement eller min mangel på samme) - alderen kan jeg ikke bruge som undskyldning - hun er 30 nu og da jeg først kom til Kina var jeg også 30. Jeg tror faktisk at konklusionen er at jeg står i et ret dårligt lys og at jeg bør skamme mig - så lad det blive kendt - Claus er et dumt gammelt fjols der ikke engang har engagement nok til at lære rigtigt kinesisk på 9 år - jeg kan sagtens på kinesisk gøre mig forståelig og forstår ret meget - men jeg må indrømme - konen har lært dansk bedre på 3 måneder end jeg har har lært kinesisk på 9 år.

4 kommentarer:

Benny sagde ...

Jeg forstår sandelig godt at du er imponeret... over konen altså! ;o)

Anonym sagde ...

Til dit forsvar skal jo siges at du jo har haft et fuldtids arbejde ved siden af ikke?

Jeg ved om nogen hvor lidt lyst man har til at lære kinesisk eller hjælpe med Dansk en hel aften efter sådan en tur på pinden :-)

Anonym sagde ...

tja, konen har måske bare bedre sprogører end dig - eller også er kinesisk så hulens svært et sprog at når man først kan det, så er ALT andet nemt?! -min far var der stadig folk der havde svært ved at forstå efter 30 år - men det var nu ikke så meget ordforrådet som udtalen - det første havde han faktisk - og skriftligt var han faktisk også ret god - rettede fejl i mine stile:-)

Tina - omme i London sagde ...

Altsaa nu ikke for at sparke en mand der allerede ligger ned, men ehmmm... dansk siges at vaere et af de svaereste sprog at laere - saa well done til din elskede. :)))

For oevrigt var din blog blevet vaek fra mig i nogen tid, men nu er jeg med paa din rss i Bloglines igen, saa nu kan jeg foelge med!