tirsdag, april 15, 2008

Hvaler, sol, malaria og risk [Our Ref:EXB06745]

Hvaler, sol, malaria og risk

Der er jo dejligt på havet. Dejlige solnedgange (jeg sover oftest til solopgangen), frisk luft, solen skinner og når man som os er på vej sydover (i morgen tidligt passerer vi Gran Canaria) bliver det varmere og varmere hver dag - kan være vi fylder swømmepølen en af dagene - OK - jeg vil ikke kalde det en pøl man kan svømme i - den er 5 x 8 meter - så det er begrænset hvor meget man kan svømme. Men vand til den er der uendelige mængder af og det er dejligt varmt.

Der er også mange andre dejlige ting på havet - som nu i aftes - man står bare der og spejder ud over havet (mens man samtaler) og alt i mens kommer der en stor hval op langs siden og følges med os i et godt stykke tid - man ser tydligt dens rygfinne og åndehulssprøjtene. Efter et stykke tid dykker den så - det er så halefinnen kommer helt ud af vandet og står lodret op - det var en stor en. Vi ser ofte delfiner - de bare elsker at springe lige foran skibet eller bare langs siden af skibet. Før i tiden sejlede jeg rundt med en hvalkendingsbog - den skulle jeg have taget med. En af mine kolleger har tidligere været hvalopservatør - de sejlede meget mellem Færørerne og Norge og noterede så hvilke hvaler de så, hvor mange og hvor de så dem. Han kan fortælle nogle gode historier om dem - da han er færing sikkert også hvordan de smager - det har vi dog ikke snakket om

I aften skal vi stille uret en time tilbage - så vi får lige en times extra nattesøvn - så i aften er erklæret RISK aften. Jeg har ikke spillet RISK i mange år (siden først i 1990'erne), men første spil ombord vandt jeg dog alligevel. Nu må vi se om jeg også kan vinde i aften.

Jeg kunne ellers godt bruge den extra times nattesøvn - jeg skal tidligt op i morgen - vi passerer forbi jo Gran Canaria og jeg vil benytte mig af lejligheden til at prøve og ringe hjem over mobiltelefonen.

I morgen er også dagen hvor vi begynder at spise malariapiller - torsdag kommer vi ind i malaria område og det er bedst at forebygge - malaria er ikke noget jeg gerne vil have. Og de nye slags malaria piller giver langt færre bivirkninger end før ( de er også dyrere: 10 stk koster over 300 kr) og som en af mine kolleger sagde at da de er så dyrre er der få af de lokale der bruger dem og at resistens derfor ikke er et stort problem. Det er lidt kynisk at sige det på den måde, men det er jo faktisk sådan det hænger sammen. Det er utroligt hvor mange der dør hvert år af malaria i Afrika - problemet er at der ikke er store penge i at forske i det - og at os "hvide mennesker" normalt ikke rammes af den - ellers ville der nok blive brugt meget større summer på at gøre noget ved problemet.

4 kommentarer:

Benny sagde ...

Hvor er det dog hyggeligt at følge dig på havet Claus.
God vind!
Benny/aftenkaffe

TS sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
TS sagde ...

Jeg syntes det er lidt hårdt når hvide mennesker bliver beskyldt for ikke at gøre nok for at finde en kur mod malaria. Sundhedsmyndighederne kan kun retfærdiggøre forskning i sygdomme der påvirker deres egne lokale skatteborgere.

Det er også lidt af en myte at der ikke bliver gjort nogen særlig indsats fra den vestlige verden. Problemet er at en kur for malaria er en hård nød at knække og der er ikke noget en medicin koncern hellere ville ønske de kunne sælge end en kur, eller effektiv forebyggelse, for en sygdom der påvirker millioner af mennesker og putter milliarder mere i farezonen.

Som min svoger (der er læge) siger før han slår en skraldlatter op: "Sygdom er en sund forretning".

Kim sagde ...

Jeg kan godt blive lidt misundelig. Jeg har aldrig set de store hvaler, og det ville være en drøm der går i opfyldelse.