lørdag, april 26, 2008

Brand og sort lys [Our Ref:EXB26704]

Brand og sort lys

Det har været en begivenhedsrig lørdag, med masse af action. Det startede i morges ved 9.30 - brandalarmen lød og vi løb alle til mønstring - det brændte i maskinrummet - nærmere bestemt i hotwell rummet. Så der var kun en vej - 4 mand fik røgdykkerudstyr på og så var det ellers bare at rykke frem med brandslangere via nødudgangen - og så bare få slukket branden med noget vandtåge. Vi var heldige - det lykkedes. Alle var glade. Men så gik det helt galt igen - og nu gik det rigtigt galt. Så der var kun en vej - vi blev nød til at gøre klar til at forlade skibet - vi blev beordret i redningsbåden - alt blev gjort klar - motor startet og der blev lukket vand- og lufttæt i redningbåden (overdækket redningsbåd med udvendig sprindler system og med friskluft på flaske indvendigt). Det er en fritfaldsbåd - dvs at man alle sætter sig i position med ryggen imod faldretningen og at båden så kører ud over agterenden af skibet og falder 20-25 meter før den rammer vandet. Heldigvis løste problemet sig og udsætningen af båden blev afblæst. Men ulykker kommer jo gerne i serier, så selvfølgelig var der en der var uforsigtig og faldt overbord - så vi måtte gøre Mand-Over-Bord (MOB) båden klar. Han blev reddet. Alt imens lykkedes det en at falde og slå sig i en af vores ballasttanke - så vi måtte rigge en hejsebåre til og få manden op. Da han endelig var kommet op kom der et stort oliespild på dækket og vi blev nød til at begrænse udslippet og sørge for at der IKKE kom noget i havet. Så som det ses var det en begivenhedsrig formiddag vi havde - alt var overstået kl 11.30. Og naturligvis var det hele bare en øvelse - vi har øvelser med brand, redningsbåd, MOB, redning og oliespild hver måned. Og i dag var dagen hvor månedens øvelser skulle afvikles. Som man siger - øvelse gør mester og det er bedst at være forberedt på de værste.

Så alle var glade og det blev middagstid. Som vi stod lidt i kø for at få mad begyndte lyset stille og roligt at blive svagere og svagere og til sidst faldt det helt ud - vi fik black out eller som vi også siger: sort lys. Alt gik i stå - ingen strøm ombord og hovedmotoren går også istå - - vi ligger heldigvis langt fra land og med flere kilometer vand under kølen. Denne gang var det IKKE en øvelse - the real stuff. Så alle sumprotterne (maskinmestrene) havde travlt nede i hullet (maskinrummet) - alt i mens sad alle vi vindues kikkere (styrmænd) og spiste vores middagsmad uforstyret i mørke (der kom dagslys ind af vinduerne). De fik dog gang i skidtet igen og så var det bare derudead igen. Men ulykker kom jo som sagt før jo sjældent alene, så episoden med black out medførte en masse følgeproblemer og de stakkels sumprotter har haft rigeligt at se til her i eftermiddag og sikkert også i aften. Så røg den lørdag aften - ikke at det betyder vildt meget - nul alkohol og øl - men man vil da gerne af princip slappe af lørdag aften og bare hygge sig lidt.

At vi kalder maskinmestrene for sumprotter og at de kalder os for vindues kikkere er en gammel tradition og kommer af vores generelle nedvurdering af hinandens evner og kundskaber - ha, ha - det er en gammel historie - desværre er det en tradition der er ved at uddø - nu om dage bliver man uddannet som både styrmand og maskinmester på samme tid og kan arbejde i begge afdelinger - så der er ikke den samme revalisering som der var i gamle dage.

2 kommentarer:

Benny sagde ...

Fin historie! Jeg var da helr op i orange felt indtil jeg fandt ud af at det hele var en øvelse... bortset fra sort lys!
God sejlads Claus! :o)

Anonym sagde ...

Nå, men så sker der da noget Claus :-)